Cílové skupiny

Při vymezení kategorií studentů se specifickými potřebami vycházíme z Metodického pokynu k financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami.

Dle daného pokynu je studentem se specifickými potřebami student se:

  • zrakovým postižením
    • uživatel zraku – jehož povaha zrakové vady stále umožňuje práci zrakem (a to i s textem), úpravy spočívají ve zvětšení nebo jiných změnách optického charakteru, není třeba využívat odečítače obrazovky;
    • uživatel hmatu/hlasu – jehož povaha zrakové vady vyžaduje práci s hmatově tištěnými dokumenty nebo odečítači obrazovky;
  • sluchovým postižením
    • uživatel mluveného jazyka – při komunikaci preferuje mluvený jazyk v psané nebo mluvené podobě;
    • uživatel znakového jazyka – při komunikaci preferuje znakový jazyk (nejčastěji český znakový jazyk);
  • pohybovým postižením
    • s postižením dolních končetin – využívá ke svému samostatnému pohybu opěrné hole nebo mechanické či elektrické vozíky;
    • s postižením horních končetin – má obtíže v oblasti jemné motoriky, což omezuje či zcela snižuje jeho schopnost pořizovat poznámky vlastní rukou a manipulaci s předměty a zařízeními nezbytně nutnými pro plnění studijních povinností;
  • specifickými poruchami učení – kterému dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, příp. často souběžně se vyskytující poruchy pozornosti objektivně bránící standardním způsobem plnit studijní povinnosti;
  • poruchou autistického spektra – kterému neurovývojová porucha autistického spektra, včetně Aspergerova syndromu, objektivně bránící standardním způsobem plnit studijní povinnosti;
  • jinými obtížemi – student, kterému jiná psychická porucha, chronické somatické onemocnění nebo narušení komunikační schopnosti objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti.