Cílové skupiny
Při vymezení kategorií studentů se specifickými potřebami vycházíme z Metodického pokynu k financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami.
Dle daného pokynu je studentem se specifickými potřebami student se:
- zrakovým postižením
- uživatel zraku – jehož povaha zrakové vady stále umožňuje práci zrakem (a to i s textem), úpravy spočívají ve zvětšení nebo jiných změnách optického charakteru, není třeba využívat odečítače obrazovky;
- uživatel hmatu/hlasu – jehož povaha zrakové vady vyžaduje práci s hmatově tištěnými dokumenty nebo odečítači obrazovky;
- sluchovým postižením
- uživatel mluveného jazyka – při komunikaci preferuje mluvený jazyk v psané nebo mluvené podobě;
- uživatel znakového jazyka – při komunikaci preferuje znakový jazyk (nejčastěji český znakový jazyk);
- pohybovým postižením
- s postižením dolních končetin – využívá ke svému samostatnému pohybu opěrné hole nebo mechanické či elektrické vozíky;
- s postižením horních končetin – má obtíže v oblasti jemné motoriky, což omezuje či zcela snižuje jeho schopnost pořizovat poznámky vlastní rukou a manipulaci s předměty a zařízeními nezbytně nutnými pro plnění studijních povinností;
- specifickými poruchami učení – kterému dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, příp. často souběžně se vyskytující poruchy pozornosti objektivně bránící standardním způsobem plnit studijní povinnosti;
- poruchou autistického spektra – kterému neurovývojová porucha autistického spektra, včetně Aspergerova syndromu, objektivně bránící standardním způsobem plnit studijní povinnosti;
- jinými obtížemi – student, kterému jiná psychická porucha, chronické somatické onemocnění nebo narušení komunikační schopnosti objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti.